emmabayne

Welcome to my site

Andreas Cervenka om krisers psykologi

I den senaste krönikan från SvD:s Näringslivs krönikör (fast jag hade föredragit hans titel sammanskriven hellre än särskriven) Andreas Cervenka förklaras varför vi gäspar åt kriser. Cervenka hänvisar till ett inlägg på Financial Times’ blogg Alphaville samt Anthony Downs’s artikel om ”uppmärksamhetscykeln”.

Intresset för en kris väcks snabbt och blir stort, men dämpas snart när vi inser svårigheterna med att lösa problemet och det faktum att vissa gynnas av den nuvarande situationen.

Så reagerar säkert de flesta.

Men hur tänker då de som inte följer det här mönstret och efter ett tag tappar intresset, utan faktiskt fortsätter att verka för problemlösning genom olika frivilligorganisationer, tankesmedjor eller att skriva artiklar, böcker etc.?

Advertisements

No comments yet»

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: